Locuitorii din Cahul și din câteva sate învecinate au venit la întâlnirea cu Natalia Morari cu întrebările pregătite de acasă, i-au cerut sfaturi și i-au împărtășit nedumeririle pe care le au în privința unor informații difuzate de instituțiile media.

 Așa cum știrile și talk-show-urile sunt cele mai des utilizate pentru a manipula publicul, jurnalista le-a prezentat exemple de știri și emisiuni care distorsionează realitatea, dar și tehnici cum să depisteze mai ușor manipularea.

„Știrile false și manipulatorii ajung să fie distribuite zilnic de mii de utilizatori pe rețelele sociale, deoarece unii consumatori de informații le consideră credibile. Fiecare cetățean care își va pune întrebări, care nu va crede orbește în ceea ce se publică pe site-uri sau se spune la televizor și va căuta să se informeze suplimentar din diferite surse, va diminua din numărul și efectul falsurilor”, a accentuat jurnalista Natalia Morari la întâlnirea cu locuitorii raionului Cahul, desfășurată de API la 24 septembrie 2018, în cadrul Campaniei împotriva informațiilor false și tendențioase STOP FALS!

Știrile nu sunt despre emoții

Natalia Morari le-a explicat participanților cum să facă o simplă verificare ca să vadă dacă informațiile pe care le consumă sunt obiective sau nu: „Știrile nu trebuie să joace pe emoțiile oamenilor, ele trebuie doar să informeze, nu să vă provoace frică, frustrări sau ură. Jurnaliștii manipulează cu imagini, discursuri, folosesc cuvinte grele, negative, dramatice. Presa trebuie să informeze despre oameni care au rămas fără casă și masă, dar să nu dramatizeze și să trezească emoții exagerate”, a specificat jurnalista. „Dacă într-o știre se spune despre ceva rău sau cineva este acuzat de ceva, trebuie să existe și punctul celălalt de vedere, trebuie să existe puncte de vedere diferite și surse independente, iar asta se referă atât la știrile politice, cât și la cele sociale. Același lucru este valabil și în cazul talk-show-urilor, noi moderatorii TV de multe ori apelăm la opiniile experților din diferite domenii, dar nu întotdeauna un analist politic poate să comenteze orice subiect, despre criza bancară, furtul miliardului sau despre securitatea țării. Eu înțeleg că cei care apar des la TV au deja o autoritate, dar asta nu înseamnă că ei sunt experți în mai multe domenii. Așa că vă îndemn să fiți prudenți și critici la orice informație și opinie, să fiți atenți cine vă explică lucrurile”, a spus N. Morari.

Cetățenii nu cred în „poveștile" difuzate de televiziunile subordonate politic

Tatiana Perju, profesoară de limba engleză, recunoaște că deși membrii familiei ei au viziuni politice diferite, totuși reușesc să deosebească știrile false și manipulatorii: „Unele posturi TV ne prezintă viața în culori roze, ne spun că trăim bine, asociază mesajul cu anumite persoane sau partide, dar noi nu credem, suntem dezamăgiți că ceea ce vedem la TV nu corespunde cu ce vedem în realitate. Am învățat deja să căutăm surse de alternativă pe internet ca să vedem ce s-a întâmplat cu adevărat...”, spune doamna Perju. Tamara Rotaru este pensionară și a activat mulți ani în domeniul pedagogiei. Ea se informează din mai multe surse media și afirmă că vede diferență dintre informațiile prezentate: „Urmăresc doar trei posturi TV, deoarece nu am posibilitate să achit un abonament la cablu și nici la rețeaua de internet nu sunt conectată, dar sunt abonată de mulți ani la „Ziarul de Gardă”, iar acest ziar „bate” la capitolul informare cele trei posturi TV pe care le urmăresc, și reprezintă o sursă de informare de alternativă”, a menționat T. Rotaru. Juristul Igor Schin susține că este suficient să citească doar titlurile ca să-și dea seama ce informație i se prezintă: „Din păcate, mass-media a ajuns un instrument de spălare a creierilor și nu puterea a patra, așa cum ar trebui să fie”.

Întâlnirea de la Cahul este a cincea din cadrul Campaniei STOP FALS!, după cele desfășurate la la CriuleniIaloveniCimișlia și Drochia, iar activitatea va continua până va ajunge în toate raioanele țării.

Întâlnirea face parte din proiectul „Diminuarea efectelor manipulării şi a informației false prin educarea consumatorilor de produse media din Moldova", implementat de API în perioada decembrie 2017-decembrie 2019.