Suntem în ultimul an calendaristic înaintea alegerilor locale generale. La acest început de an dorim să discutăm cu aleșii noștri locali, președinți de fracțiuni și cei mai activi consilieri municipale pentru a afla care au fost reușitele acestora.

Interlocutorul nostru de astăzi este domnul Sergiu Rența, președintele fracțiunii Partidului Politic „Partidul Nostru”  în consiliul municipal Cahul. Fracțiunea pe care o conduce domnul Rența în Consiliul municipal este una dintre cele mai mari, fiind compusă din persoane care pentru prima dată au fost aleși în forumul deliberativ local, fiind și cea mai tânără fracțiune din consiliu. Discuția noastră s-a  axat pe reușitele anului precedent, deciziile care au fost înaintate de fracțiune și perspectivele anului 2018, în viziunea a 6 Consilieri municipali. 

- Domnule Rența, care sunt rezultatele anului precedent, de lucru a fracțiunii PPPN în Consiliul Municipal Cahul?

- Fracțiunea noastră în Consiliu  a avut mai multe inițiative. Una a vizat alocarea surselor financiare în domeniul sportului, fiind alocați 150 mii lei pentru clubul „FC Cahul 2015”: bani pentru deplasări, antrenamente etc.

A doua inițiativă a vizat grădinițele. Am elaborat o decizie ce interzice colectarea de bani în instituțiile preșcolare din oraș. Considerăm că a fost o decizie bună care a fost adoptata practic în unanimitate. Toți sunt indignați de faptul că se colectează bani în instituții, dar nu era o decizie în acest sens. Rezultatul nu e acel care l-am așteptat. Chiar și acum se colectează anumite sume. Avem semnale din mai multe instituții și anul acesta îl vom dedica acestui subiect.

O alta realizare a fost alocarea surselor pentru 2 grădinițe. Am începu cu aceste două grădinițe unde era problema cu apa caldă . La grădinița nr.2 au fost instalat 6 boilere, dar mai sunt nevoie încă de 6 și 2 boilere au fost instalate la grădinița nr. 14 inclusiv mobilier în grupe. La această grădiniță mai sunt necesare încă 3 boilere pentru apa calda. Anul acesta va fi un an al investițiilor în domeniul învățământului, grădinițelor și a instituțiilor subordonate Consiliului.

Practica fracțiunii noastre  este de a susține toate proiectele bune și nu am susținut proiectele cu suspiciuni, diferite suspiciuni de corupție. Am adoptat o mulțime de decizii în beneficiul orașului, a populației, astfel ca acesta să arate cât mai bine, frumos, amenajat, căci în ultimii 25 de ani nu s-a făcut nimic.

Din numărul total de consilieri - 70% sunt consilieri noi, cu inițiative noi, se vede că se dorește schimbarea și implicarea la dezvoltarea urbei.

- Cum apreciați conlucrarea cu celelalte fracțiuni din Consiliu?

- La proiectele care au un impact pozitiv asupra orașului, municipiului, a fost o conlucrare bună. Avem diferite viziuni, sunt careva neînțelegeri, dar se găsește acel compromis ca să trecem proiectele de decizii în dezbatere și să fie adoptate.

- Cine până la urmă guvernează cu orașul? La început de mandat, e o practică de a forma o coaliție de guvernare. E unicul mandat când nu s-a declarat nimic și nu e clar cine guvernează, cine e în opoziție. E nevoie să știm cine și-a asumat guvernarea și se face responsabil de ceea ce se petrece în oraș.

- La început, când s-a declarat formarea fracțiunilor, eram 5 la număr. Atunci nu s-a  anunțat o coaliție de guvernare. S-a încercat prin diferite metode de  a forma o coaliție de guvernare dar nu s-a izbutit. Proeuropenii încercau prin diferite metode să ne atragă, să face o coaliție majoritară și să lucrăm, evident că în baza anumitor principii cu numiri de viceprimari, șefi de instituții etc.

Colaborarea noastră cu aleșii locali proeuropeni e mai puțin productivă, dar susținem inițiativele lor bune. Din start ne-am axat pe o majoritatea centru-stânga, nedeclarată, dar nici nu am ținut să facem aceste declarații. Fiecare cu drumul lui în activitatea de consiliului.

- Până la urmă reiese că toate facțiuni au rămas și fără anumite posibilități de a pune persoanele sale în funcții de conducere. Au lăsat primarul singur cu vechiul aparat...

- Au fost anumite încercări de  a discuta cu domnul primar dar fără rezultat, și nici nu mai insistăm. Ce ține de numiri la unele instituții – e la discreția primarului, el numește, el eliberează. Noi mergem la conlucrare, și nici nu mai insistăm la numiri de viceprimari, șefi de întreprinderi și subdiviziuni subordonate consiliului. Dacă se descurca e bine.

- Începutul mandatului a fost foarte zbuciumat. Am asistat la un conflict deschis între primarul orașului și consilierii orășenești. Putem vorbi acum despre o aplanare?

- Nu e totul bine și frumos, avem și noi niște obiecții și obiecții mari la numite persoane din aparatul primăriei, si la acțiunile care se fac. Credem că avem încă timp să le discutăm și să vedem ce se poate face ca să îmbunătățim situația De la început vii cu un suflu nou, iar pe parcurs când vezi cum stau lucrurile, sau vezi care sunt responsabilitățile... atitudinea se schimbă. La noi nu se înțeleg până la urmă cine și de ce răspunde. Toți spun că în oraș tot face primarul. Vreau să mai punctez o dată că primarul este persoana executivă, execută acele decizii care le adoptă Consiliul. Pe de altă parte, Consiliul este organul decizional. Practic tot ce se adoptă: bugete, lucrări, permisiuni, se face de Consiliu. Daca eram un Consiliu de opoziție fața de executiv lucrurile erau sa fie altfel. Nu se alocau acele resurse financiare în modul în care au fost alocate, dar după moftul fracțiunilor: că cineva vrea drum la poartă sau trotuar lângă casa sa. Investițiile care au fost făcute în oraș în ultimul an au reieșit din necesitățile stringente ale localității.

- Anul acesta o sa avem drumuri reparate din primăvară, sau va trebui de mai așteptat?

- După penultima ședință a anului 2017, o dată cu adoptarea bugetul, au fost stabilite unele  sectoare pentru reparația drumurilor. Astfel, ca aparatul primăriei să poată pregăti devizele de cheltuieli, să treacă procedurile necesare ca o dată cu încălzirea timpului să demareze lucrările.

- Să înțeleg că de la 1 ianuarie, aparatul primăriei are mâinile dezlegate pentru a începe pregătirile pentru reparația drumurilor?

- Da. Deci ceea ce este prevăzut din buget și 10 milioane de lei care au rămas nevalorificați din 2017 sunt îndreptați pentru o lista întreagă de lucrări și organul executiv este în drept, conform deciziei adoptate, de a elabora acele devize de cheltuieli și de a iniția licitațiile. Cred că în ședința care va avea loc în luna februarie ne vor înștiința despre rezultate, ce s-a făcut , care devize au fost pregătite, daca  au fost anunțate licitațiile.

- Dacă să vorbim despre decizia privind interzicerea colectării banilor la grădinițe: voi la nivel politic interziceți colectarea de resurse, dar banii erau colectați pentru numite nevoi ale grădinițelor. Poate e nevoie de a finanța mai bine grădinițele? Care e problema, de ce se cer bani de la părinți?

- Eu vad că e o problemă, și că sunt neajunsuri în instituțiile preșcolare. Analizând situația și bugetele instituțiilor, am înțeles că posibilități de a procura sau de a face modificări de la un capitol de buget la altul e destul de complicat. La finele anului, grădinițele au economii foarte mari. Din informațiile care le am, mulți manageri nici nu cunosc care e situația la grădinița lor, cine se ocupa de modificările la buget, achizițiile sa fac nu reieșind din necesitățile instituției. În multe cazuri managerii  duc conturile de plată la primărie, dar ele nu ajung, se pierd.  Pentru fiecare cui trebuie să umble oamenii prinprejurul primărie. Propunerea domnului Vanțevici, de a reorganiza grădinițele în instituții publice e una la care trebuie de atras atenție. Ar fi mult mai eficient să le reorganizăm astfel ca fiecare instituție să-și dirijeze singură partea financiară. Daca ești bun manager la final de an poți rămâne cu bani cu care să mai acoperi careva necesități.

- Ce vă împiedică să faceți asta?

- Am avut mai multe discuții cu colegii din consiliu. Suntem abia la început de an, inițiativă este și rămâne doar să o analizăm și să o implementăm.

În anul 2017 am încercat de mai multe ori să avem o întrevedere cu directorii de grădinițe pentru a le afla nevoile, dar au eșuat aceste tentative.  De asta ne-a indignat mult lipsa de comunicare dintre instituții și consiliu. Pentru 2018, la propunerea managerilor de instituții au fost alocate surse pentru a acoperi ce au ei necesar, dar nu am primit propuneri ce ține de apă calda, mobilier, și celelalte necesare : detergent, săpun lichid etc. Astfel încât să scoatem de pe umerii părinților aceste cheltuieli. Pentru 2018, ca fracțiune ne propunem să demarăm crearea fundațiilor legale la grădinițe. O să alegem o instituție unde să pilotăm aceasta, ca să vedem transparența finanțelor donate de părinți.

- Spuneați de proiecte cu suspiciuni, multe astfel de proiecte de decizii au fost?

- Au fost. Un proiect care bate alarma și care a fost foarte mult mediatizat și cu scandal,este proiectul Reconstrucția Pieții Independenței. Din start a u fost aprobate mai multe decizii în care au fost autorizate lucrări de pavare a Pieței, de trotuare și repararea străzilor adiacente. Ulterior s-a ajuns la concluzia că e necesar de comasat proiectele date într-un proiect tehnic și o achiziție. Aici apare cea mai mare neclaritate și mulți orășeni ne întreabă ce se întâmplă cu proiectul dat. Se vorbește că vrem să mai dăm nu știu ce surse suplimentar, că plăcile de beton au fost îngropate, că în loc să le folosim în altă parte au fost îngropate în pământ etc. Rămâne doar să vedem și celelalte proiecte la care nu le știm dedesubturile, dar vedem că s-au terminat. Un alt proiect este plombarea străzii Ștefan cel Mare, unde iarăși este o pretenție față de antreprenorul care a executat aceste lucrări. Noi la ultima ședință am adoptat o decizie că acest antreprenor sa fie inclus în lista neagră ca să nu mai poată participa la astfel de proiecte.

- Aveți careva 3 priorități de bază pe care vă veți axa în acest an?

-  Prioritar rămâne decizia adoptată privind interzicerea colectări de bani în instituțiile de învățământ preșcolare. A doua este de a dezvolta sistemul de iluminat stradal în unele sectoare ale orașului de ex. regiunea Ghidro. Și 3, anul acesta e prioritar asfaltarea drumurilor în întregime, pavarea de trotuare. Anul acesta pentru Cahul va fi un an al șantierului stradal, așa cum nu s-a făcut în ultimii 20 de ani.

- Vă mulțumim pentru discuție și vă urăm succes.

Pentru conformitatea, V. Hotnogu 01.02.2018