Primăria Cahul, prin intermediul site-ului instituţiei, a anunţat pe 1 decembrie organizarea audierilor publice privind bugetul local pentru anul 2016.

Audierile publice vor avea loc, sâmbătă, 5 decembrie 2015, ora 10.00, în Sala de Şedinţe a Consiliului Raional Cahul, et. 2.

Pe site-ul primăriei orașului a fost publicat și proiectul bugetului: proiectul deciziei, sinteza veniturilor şi resursele şi cheltuielile bugetului local pentru anul următor, proiect pentru care se solicită părerea cetățenilor. Aceste proiecte de documente pot fi uşor accesare de pe www.primăriacahul.md şi analizate.

Bugetul local este supus dezbaterilor publice din anul 2013

Anul 2013, după părerea noastră a fost un an crucial pentru procesul de asigurare a transparenţei procesului decizional din Consiliu orăşenesc Cahul. În luna decembrie a acelui an, Consiliul orăşenesc Cahul a amânat adoptarea bugetului local pentru 15 zile, a somat aparatul primăriei să organizeze dezbateri publice şi astfel a asigurat accesul publicului la documente de importanţă socială majoră.

La acea şedinţă, fracţiunea majoritară de atunci a cedat presiunilor a 2 consilieri orăşeneşti V. Vanţevici şi A. Jeliuc (ultimul fiind membru al fracţiunii majoritare) şi au luat o decizie conformă legislaţiei de a supune dezbaterilor publice proiectul bugetului orăşenesc.

Din acea dată, până a fi adoptat, este consultat şi cu societatea civilă (chiar dacă cineva ar considera aceste consultări drept formale) şi după aceasta este supus dezbaterilor de către aleşii locali.

A văzut cineva cum arată un buget?

Bugetul local poate fi împărţit în două părţi mari: partea de venituri şi partea de cheltuieli. Partea de venituri reprezintă totalitatea sumelor ce urmează a fi încasate la buget sub formă de taxe locale, impozite, finanţări dar şi transferuri de la bugetul de stat.

Totodată, partea veniturilor precizează clar care sunt sumele ce urmează a fi virate de către cetăţeni şi agenţi economici sub formă de impozite şi taxe, taxa de piaţă etc. bani, sume pe care le vom achita fiecare dintre noi pentru dreptul de a face afaceri în oraşul Cahul sau de a deţine bun imobil sau de a putea comercializa ceva la piaţă. Evident ca cotele acestor taxe şi impozite vizează toţi cetăţenii iar implicarea în stabilirea acestora este un drept.

În comparaţie cu bugetul de anul trecut, bugetul pentru anul 2016, la partea venituri este cu peste 5,5 mil. (milioane) lei mai mare, Primăria Cahul preconizând să încaseze în anul viitor peste 68,75 mil. lei.

Partea de cheltuieli conţine sumele ce urmează a fi utilizate de administraţia oraşului pentru a îmbunătăţi condiţiile de viaţă a orăşenilor, a asigura salubritatea în oraş, reparaţia drumurilor etc.

La capitolul cheltuieli, pentru anul următor sunt planificate cu peste 6,3 mil. lei mai mult decât în bugetul pentru anul 2015.  Astfel, în bugetul local pentru anul viitor sunt preconizate mai mult de 70,75 mil. lei cheltuieli bugetare, deficitul bugetar de 2 mil lei urmând sa fie acoperit din soldul de mijloace băneşti la 01.01.2016.

De ce ar trebui să participe societatea la discutarea bugetului şi nemijlocit să cunoască şi să se expună asupra modului în care sunt cheltuiţi banii noştri?

Răspunsul este foarte simplu: să nu ne plângem că prin oraş este murdar, că gunoiul nu se evacuează la timp, este plin oraşul de câini vagabonzi, sau că drumurile nu sunt reabilitate în oraş, ori că iarna nu sunt curăţate, dar combustibilul se arde; că calificativul „Cahul – oraşul festivalurilor” este unul trecut în istorie.

Chiar ar fi important să ştim pentru ce fapte primesc, spre exemplu, cei 18 angajaţi ai Grupei Gestionare a Primăriei Cahul premii în valoare totală de 165 mii lei, sau pentru ce mărfuri şi servicii s-au cheltuit sau urmează să se utilizeze peste 1 milion de lei în domeniul culturii (grupa 08.02.089 art. 113.45), ori pentru ce au fost alocaţi 8 mil. de lei la amenajarea teritoriului (grupa 15.02.179 art. 131.5) şi multe altele.

Evident că astfel de informaţii urmează să fie aduse la cunoştinţa publicului larg, pe interesul cetăţenilor şi nu  cum se face, căci un economist cu acte în regulă nu din prima poate intra în esenţa cifrelor trecute în buget.

Discuţiile pe marginea bugetului au început pe reţelele de socializare

Pe 30 noiembrie, preşedintele comisiei finanţe şi buget al Consiliului orăşenesc, a înaintat un demers Primarului oraşului prin care îl informează că nu au fost furnizate informaţiile cu privire la buget şi astfel, nu este posibilă convocarea comisiei de specialitate asta însemnând tergiversarea adoptării bugetului orăşenesc.

Demersul postat pe o reţea de socializare a stârnit un şir de comentarii şi discuţii privind transparenţa în adoptarea bugetului şi termenii de prezentare a proiectului bugetului.   

„Pentru mine e primul buget asupra căruia să lucrăm, este un buget pilot bazat pe programe nu unul clasic, sunt mai multe necunoscute, etc. Evident ca anul viitor va fi mai bine și mai din timp. Pentru mine mai important decât termenii este să integrăm cât mai multe propuneri bune și mai ales să identificăm surse noi pentru buget” a menționat Nicolae Dandiș pe reţeaua de socializare, drept răspuns la postările internauţilor.

Astfel, se aşteaptă audieri publice cu scântei, mai ales că administraţia oraşului nu a prezentat descifrarea cheltuielilor.

Indiferent de propunerile care vor parveni de la participanţii la dezbateri publice, decizia finală va fi luată de Consilieri, şi să sperăm că la dezbateri, pentru a auzi „vocea poporului” vor participa mult mai mulţi consilieri decât de fiecare dată când se discută cu societatea civilă subiecte de importanţă majoră.

Vitalie Hotnogu