În ultimele săptămâni, a avut loc două evenimente care ne-au determinat să ne schimbăm părerea despre tot ceea ce înseamnă partid şi guvernare locală.

Ultimele două Consilii orăşeneşti au ridicat foarte multe semne de întrebare despre cât de unită este echipa care actualmente conduce cu micul nostru orăşel.

În calitate de simplu cetăţean, care percepe dreptul de a cunoaşte şi de a fi informat corect drept o axiomă şi care nu dă 2 bani pentru jocurile interne de partid, merită de menţionat că atmosfera în care se află şi activează guvernanţii noştri locali poate avea un impact direct asupra cetăţenilor pe care îi conduc. (a se citi „cărora le slujesc”).

De aceea merită de atras atenţia asupra ultimelor evenimente, care ne demonstrează că pe scena politică locală, actorii au evoluat în adevăraţi politicieni care nu mai joacă cartea pe sub masă în speranţa că aceasta va cădea cu noroc.

Despre Consiliul orăşenesc Cahul în 3 fraze

Din Consiliul orăşenesc fac parte 27 de aleşi locali: 17 aleşi pe lista PCRM; 5 – pe lista PLDM; 3 – pe lista PDM şi 2 consilieri aleşi pe listele PL. Astfel, de jure şi de facto, Partidul Comuniştilor cu cei 17 aleşi ai săi conduce de jure şi de facto cu oraşul Cahul.

Aceiaşi situaţie, practic era şi în Consiliul Raional Cahul, dar după ce aproape jumătate de fracţiune şi Preşedintele Raionului au părăsit partidul şi au aderat la o altă formaţiune, situaţia „la raion” s-a schimbat.

Deciziile se iau de obicei, în Consiliul orăşenesc cu majoritatea voturilor celor prezenţi la şedinţă. Iar deciziile sunt executorii din data adoptării şi responsabil de executarea acestora este chiar Primarul oraşului.  La capitolul cine alcătuieşte ordinea de zi a şedinţelor şi cât de activi din punct de vedere legislativ sunt aleşii noştri locali vom reveni într-un alt material şi sper să existe astfel de statistici…

Până a ajunge o oarecare proiect decizie a fi votată, acesta se discută la şedinţele fracţiunilor, apoi fracţiunea (după caz) discută la şedinţa Alianţei; iar după aceasta, fiecare consilier având o imagine clară asupra lucrurilor şi o poziţie oficială susţinută de majoritatea(!) colegilor din fracţiune poate merge liber la şedinţa comisiei de specialitate din care face parte şi să apere, să promoveze ori să impună poziţia oficială a fracţiunii celorlalţi colegi. Astfel şi doar astfel, după părerea mea, ar trebui să decurgă tot procesul de luare a unei simple decizii.

Straniu, dar majoritatea fracţiunilor, ce activează atât în Consiliul orăşenesc cât şi în cel Raional,  se întrunesc dimineaţă înainte de şedinţă ca să se determine cum vor vota… Sau poate eu mă înşel?

Transparenţa în luarea deciziilor – punct de dezbinare?  

Penultima şedinţă a forului orăşenesc s-a soldat cu amânarea adoptării în a doua lectură a bugetului oraşului Cahul pentru anul 2014. Drept temei pentru amânare a servit lipsa consultărilor publice pe marginea principalului act economic al oraşului.

Opoziţia din Consiliu, la acea şedinţă, a avut un rol important în determinarea majorităţii să amâne adoptarea bugetului şi să anunţe desfăşurarea consultărilor publice. Despre calitatea petrecerii consultărilor şi propunerile care au fost înaintate de mediul de afaceri, societatea civilă şi (sper) mediul academic nu cunoaştem nimic. Despre acesta pot să ne spună oamenii de afaceri care stăteau în rând să intre, câte unul, să discute cu membrii comisiei buget.

Cu toate că opoziţia a avut un rol important la acea şedinţă, „valul a fost ridicat” de către un consilier PCRM iar altul chiar a părăsit sala de şedinţă invocând că a fost rugat de către „mai mari” să o facă. Până la urmă toţi aleşii locali care au mai rămas în sala de şedinţe au acceptat idea dezbaterilor publice, astfel aducând-ui la tăcere pe cei care spuneau că PCRM duce o politică autoritară, netransparentă şi în genere – „îs comunişti”.

Dezbaterile aprinse şi, am putea spune, chiar confruntarea deschisă (a ideilor) între anumiţi membrii ai fracţiunii PCRM au continuat şi la şedinţa desfăşurată recent. Astfel de acţiuni nu prea le-am urmărit de la începutul mandatului actualului Consiliu orăşenesc.

Ce s-a întâmplat Tovarăşi?

Faptul că tehnologiile informaţionale pătrund din ce în ce mai mult în viaţa cotidiană pentru nimeni nu e un secret. Din ce în ce mai mult, simpli cetăţeni dar şi oamenii politici preferă să scrie pe reţelele de socializare ce fac, la ce se gândesc, pe cine iubesc etc.

O astfel de postare ne-a atras atenţia în seara de după ultima şedinţă a Consiliului orăşenesc. Autor este Alexandr Jeliuc, Consilier orăşenesc din partea PCRM, care venea cu un comentariu la o ştire ce relata despre părăsirea Partidului Comuniştilor de câţiva Consilieri din Drochia, citez:

„Такие уроды появятся и в Кагуле? Или у нас только запугивают, что начались подкупы, пытаясь разругать "революционеров" с "бюрократами"?”

În traducere liberă aceasta ar suna în felul următor: „Astfel de urâciuni vor apărea şi în Cahul? Ori suntem doar speriaţi, că a început coruperea, încercând să-i sfădească pe „revoluţionari” cu „birocraţii”?”.

Interesant comentariu mai ales prin prisma ultimelor evenimente. Nu am dori să întrăm în detalii şi să filozofăm pe marginea celor două rânduri scrise de onoratul ales local, însă câteva întrebări totuşi apar:

1.  Pe cine îi numeşte Alexandr „birocraţi” şi pe cine îi crede „revoluţionari”?

2.  Cine sperie lumea cu începerea coruperii şi de unde acel/acea ştie acest fapt şi de ce nu a ştiut acum câteva luni când a plecat jumătate de fracţiune din Consiliul Raional?

3.  Cine: „birocraţi” ori „revoluţionari” constituie majoritatea în al PCRM? şi

4.  Care dintre aceste două grupări s-ar lăsa corupţi?

La aceste întrebări, la moment nu putem da un răspuns adecvat nefiind iniţiaţi în bucătăria de partid dar la care, cu siguranţă, vom primi un răspuns cu trecerea timpului.  

Vitalie Hotnogu

Ziuadeazi.md