Pe 23 iulie 2013 , vântul puternic și grindina au cauzat pagube materiale mai multor localităţi din raionul Cahul.

Multe străzi din oraş au fost blocate de copacii doborâți la pământ de vântul puternic, au fost distruse liniile de telefonie fixă și rețelele electrice.

Vântul puternic a  lăsat fără acoperiş mai multe case de locuit şi instituţii publice printre care Şcoala Polivalentă nr. 2 şi Blocul Chirurgical al Spitalului raional Cahul.

Au avut de suferit și culturile agricole - cca 141 ha plantații de vie,  porumb şi floarea soarelui.

Mai multe detalii, într-un interviu, ne va oferi  Iurie Arnaut, viceprimarul orașului Cahul.

D.L.: D-ule Arnaut, care au fost pagubele finale în urma acestei catastrofe?

Iu. A.: După cum vedeți am în fața mea toate actele de constatare a situației care sunt semnate de comisie.

Au avut de suferit 85 case de locuit în sectorul particular și cel mai grav a  fost afectat raionul Valincea, precum și instituțiile: Liceul Teoretic  “M. Eminescu” ,”P. Rumeanțev”, grădinița de copii nr.9, Centrul de creație a copiilor “Miorița”, Școala Polivalentă nr.2 şi  Spitalul Raional Cahul.

D.L.: Care este suma estimativă a  pagubelor?

Iu. A.: Pagubele  se estimează  la  314.371 de lei, însă nu e o cifră finală, ea poate să se mărească.

Spitalul Raional a avut de suferit foarte mult: circa  250 foi de ardezie au fost luate de vântul puternic. Ca să restabilești e necesar de făcut o reparație totală a acoperișului.

D.L.: Care au fost acțiunile primăriei?

Iu. A.: După încetinirea  ploii și a vijeliei, până la ora 23:00,  Grupul de salubrizare au deblocat străzile. Au curățat orașul chiar și a doua zi.

D.L.: Cum veți susține persoanele care au avut de suferit de pe urma acestei calamități?

Iu. A.: În zilele apropiate va avea loc şedinţa comisiei situaţii excepţionale pentru a lua o decizie privind acordarea ajutoarelor celor care au avut de suferit în urma acestei calamităţi. La moment, Primăria oraşului Cahul acordă ajutor, la cererea din partea cetăţenilor, cu tehnică specială pentru a îndeplini lucrări de reparaţii.

Ceea ce ţine de surse financiare va fi examinat la şedinţa comisiei situaţii excepţionale iar alocarea acestora este în competenţa Consiliului orăşenesc. Cahul.

D.L.: Cum apreciați pregătirea subdiviziunilor primăriei pentru a interveni în asemenea cazuri?

Iu. A.: Grupul de salubrizare şi amenajarea teritoriului este înzestrat cu tehnică specială pentru a interveni în cazuri de necesitate.

D.L.: Dvs. sunteți o persoană care în permanență, în astfel de cazuri:ploi, ninsori sunteți pe loc și coordonați toate acțiunile subdiviziunilor, ce părere are familia despre ceea ce faceţi?

Iu. A.: Familia nu mă vede acasă... soția încă mă rabdă! În timp de iarnă astea sunt nopți nedormite.

În cazuri de calamităţi naturale, mai ales pe timp de iarnă, sunt riscuri să avem probleme cu evacuarea deşeurilor din oraş, riscuri de sistare a aprovizionării cu apă potabilă.  

Monitorizăm informaţia parvenită de la meteorologi, pentru a preveni serviciile noastre și de-a fi gata pentru a interveni și stăm de servici, noaptea dormim aici, pe timp de iarnă.

D.L.: În trecut ați fost directorul gospodăriei comunale din oraș, care este diferența a ceea ce făceați acolo și ceea ce faceți acum?

Iu. A.: Diferența este foarte mare, şi anume în gradul de responsabilitate.Acum fiind viceprimar, nu am numai o întreprindere municipală, ci 6 și desigur că răspunderea e mult mai mare.

D.L.: Vă mulțumesc pentru timpul acordat!

Doina Leahu, pentru www.ziuadeazi.md

26.07.2013