Zilele acestea, în incinta Primăriei Cahul a avut loc o şedinţă a cărei scop a fost prezentarea modelelor de reorganizare a Întreprinderii Municipale Apă – Canal Cahul.

Prezentarea era destinată consilierilor orăşeneşti care urmează să ia o decizie în acest sens, iar numărul aleşilor locali prezenţi la şedinţă (doar ex. primarul Gheorghe Zagorodnii) spune multe despre interesul acestora faţă de subiect.

Ţinând cont că noi, în calitate de reprezentanţi ai unei dintre puţinele instituţii media din oraş am aflat despre şedinţă cu câteva ore înainte din a treia sursă, uşor se poate de presupus că astfel a fost comunicarea şi cu aleşii locali, sau posibil că ultimul „scandal” afişat pe paginile noastre, legat de reamplasarea bustului lui Ştefan cel Mare, a provocat nemulţumirea şi dizgraţia „autorităţilor” faţă de noi. Despre cum lucrează Primăria oraşului cu publicul am scris nu o dată, dar nu despre asta merge vorba.

Ce vor să facă din Apă – Canal Cahul? 

La şedinţă, doi experţi GIZ, printre care şi unul străin, au prezentat un concept de reorganizare a întreprinderii prin care aceasta urmează să devină un prestator de servicii regional, iar la serviciile de aprovizionare cu apă să aibă acces nu doar populaţia oraşului dar şi cei din satele raionului Cahul.

Propunerea experţilor GIZ, în ultimă formulare, este una extrem de interesantă. Cu toate că s-au prezentat 3 forme organizatorico-juridice: Societate cu Răspundere Limitată, Întreprindere Municipală şi Societate pe Acţiuni, accentul a fost pus pe ultimul model, fiind prezentat drept cel mai fiabil şi comod pentru activitatea întreprinderii.

Pe scurt, experţii propun ca întreprinderea actuală să fie reorganizată într-o Societate pe Acţiuni la fondarea căreia vor participa autorităţile publice locale din oraşul Cahul şi satele din raion unde este sau se preconizează de tras apeduct.

Cel mai interesant este forma prin care vor fi transmise reţelele şi proprietatea întreprinderii actuale către cea nou-formată. Aici experţii propun păstrarea patrimoniul în proprietate publică, model excelent pentru a preveni abuzurile şi tot felul de situaţii care ar duce la înstrăinarea întreprinderii (de ex. după modelul Băncii de Economii).

Astfel, acele sate care practic sunt conectate la reţeaua orăşenească de apeduct cum ar fi s. Roşu, s. Crihana Veche şi comuna Manta, vor avea în sfârşit apă în robinete. Totodată, datorită noii forme de organizare, va fi posibilă accesarea de fonduri pentru a construi apeducte alimentate din râul Prut şi în alte localităţi din raionul Cahul.

Perspective foarte bune dar se „sparg”, drept valurile mării de stânci, de decizia a 27 de aleşi locali din Cahul.

De ce faliment? 

Întreprinderea care asigură non stop oraşul cu apă potabilă, din vară a rămas fără director. Domnul Zagaevschi, care de foarte mulţi ani a stat la cârma organizaţiei, a plecat la odihna binemeritată.

Pe când exercita funcţia de director, acesta nu o singură dată a atras atenţia asupra situaţiei financiare precare în care se afla întreprinderea şi nu o dată a solicitat de la Consiliul orăşenesc Cahul să mărească tarifele la aprovizionarea cu apă şi canalizaţie pentru a asigura buna funcţionare şi achitarea datoriilor faţă de creditorii externi (Banca Mondială) ori să fie găsită o altă soluţie pentru problema în cauză.

Acesta nu o dată ne-a vorbit că în curând oraşul poate ajunge a fi asigurat cu apă doar după un grafic orar, practică folosită foarte demult, posibilul faliment al întreprinderii şi achitarea creditului din bugetul orăşenesc (banii contribuabililor din Cahul).

În acest an, Întreprinderea urmează să achite creditorilor externi o sumă de aproximativ 200 mii de dolari, bani care au fost contractaţi pentru a moderniza reţelele. Suma, dacă să o convertim la cursul actual al dolarului american constituie aproximativ 3,4 milioane de lei.

Între timp, situaţia la întreprindere nu s-a îmbunătăţit, aceasta devenind pe zi ce trece mai proastă, iar aleşii locali au rămas tot atât de reticenţi faţă de solicitările agentului economic.

Înţelegem perfect că în perioada nemijlocită alegerilor locale nici o forţă politică nu îşi va asuma responsabilitatea de a majora tarifele şi îl înţelegem şi pe Petru Burlacu, primarul oraşului, care de fiecare dată afirmă că întreprinderea are rezerve interne nevalorificate. Cu toate acestea, putem să avem mari surprize în lunile viitoare.

În situaţia creată, suntem conştienţi că dacă nu se vor lua careva măsuri, curând vom fi obligaţi fiecare din noi să achităm din banii proprii ori/şi să utilizăm o apă potabilă de cea mai joasă calitate pentru că cineva vrea să câştige în alegeri.

Şi acele 4 milioane de lei preconizate în bugetul local pentru anul 2015 la repararea drumurilor vor merge pentru a achita ambiţiile politice a unor persoane care nici nu au certitudinea dacă vor mai fi  consilieri sau nu. 

Ori imaginea, pe care unii doresc să o păstreze făcând tot posibilul să evite primirea unor decizii nepopulare cum ar fi de exemplu decizia de a majora tarifele la aprovizionarea cu apă şi canalizare, în perspectiva achitării a 3,5 milioane lei din bugetul local va fi şi mai tare distrusă decât în cazul unor ajustări de tarif. 

Acesta este doar un preambul pentru o serie de materiale privind întreprinderea susmenţionată şi îndemnăm actuala conducere a ÎM Apă-Canal Cahul să înceapă să vorbească deschis cu populaţia despre problemele existentă căci perspectiva sistării aprovizionării cu apă potabilă a oraşului nu ne încântă de loc.

Vitalie Hotnogu
Ziuadeazi.md

P.S. Curând vom veni cu detalii despre ceea ce am scris mai sus, prezentând cifre  şi anumite documente. Dar până atunci verificaţi dacă mai curge apa în robinet, căci cine ştie…

Rămâneţi cu noi!